Citronfromage

citronfromage

Skærmbillede 2015-08-15 kl. 08.59.30

Får en veninde på besøg – hun skal “omvendes” – nej, ha ha, hun vil gerne begynde på LCHF. Spurgte i gruppen hvad jeg skulle servere og der kom mange gode bud, men så var der én der postede noget om citronfromage, så den skulle prøves.

til 4 små glas

Ingredienser
2 plader husblas
2 æg
50 g sukrin melis
saften fra en citron
1/4 liter fløde

Læg husblas i vand i ca 10 minutter. Pisk æg og sukrin melis til det er en pastelgul og luftig æggesnaps.Kan godt tage flere minutter. Brug en elpisker.

Tag derefter husblasen op med den væske, der hænger ved og smelt den i et vandbad (jeg tager en gryde, hælder lidt vand i bunden, sætter en rund si fast på kanten, sætter en skål ned i sien og bruger det som vandbad). Når husblasen er smeltet, hældes citronsaften ved. Den flydende husblas hældes nu langsomt ned i æggesnapsen mens man pisker videre med piskeris.

Pisk fløden til flødeskum. Bland halvdelen i citronmassen. Gem den anden halvdel til pynt.

Hæld citronmassen på 4 små glas. Sæt ind i køleskabet og lad køle i mindst 30 minutter. Pynt med flødeskum og evt. revet økologisk citronskal, server og nyd.

ADVARSEL: skal ikke spises hver dag. Det er MEGET vanedannende!

11 thoughts on “Citronfromage

  1. Vi skal ud og spise i aften…Hovedretten kan jeg sagtens spise men de skal have citronfromage til dessert…Nu har jeg lavet min egen fine portion… Mums! Jeg glæder mig!!!

  2. Mener du at man skal bruge 1/4 liter fløde, eller 1/4 liter flødeskum? 1/4 liter fløde som bliver pisket til flødeskum fylder jo nok 1/2 liter eller sådan noget 🙂

  3. Fantastisk. Jeg har aldrig hele mit liv, kunne håndtere husblas, men med denne metode lykkes det.
    Jubi det smager rigtig godt

Leave a comment