Mit LCHF

IMG_7902førefter10376271_10153019026593266_2057964241522971309_n

Jeg begyndte at spise LCHF fordi jeg gerne ville tabe mig, men efter 2 dage kunne jeg mærke en helt utrolig velvære og mæthed, som jeg aldrig havde oplevet før.
Jeg har aldrig været en slank pige – jeg er 169 høj og har ligget mellem 80 og 100 kg hele mit voksenliv (lige en flirt med de 75 kg på et tidspunkt), og hver dag har været en kamp for mig med en evindelig dårlig samvittighed over ikke at kunne klare en hverdag, hvor jeg sagde fra til det usunde og en vægt som har været ustabil! Jeg har prøvet Nupo, Slim Fast, kalorietælning, Reduktil, Letigen og mere eller mindre fanatisk træning. For første gang i mit liv spiser jeg efter min krop og presser den ikke til andet end det, der føles godt! Det KAN umuligt være usundt!

Nu træner jeg et par gange om ugen, spiser efter LCHF principperne, oplever en sund krop, som jeg kan mærke, og jeg er i stand til at lytte efter dens signaler og tage de sunde beslutninger. Den ustyrlige trang til kage, chips, chokolade og fast food er væk. Nu spiser jeg sundt – og ja, det indebærer masser af fedt, men jeg kan mærke at det er rigtigt for min krop!

Jeg spiser ikke økologisk (er alene med en 10 årig på et begrænset budget) og jeg er ikke striks. Det skal forståes på den måde at jeg kigger på kulhydratindholdet og ikke så meget på, hvad der gemmer sig bag de kulhydrater! Hvis der er lidt mel og stivelse i de pølser jeg køber, så gør det ikke mig noget!

Jeg flirter lidt med en ugentlig snydedag – det skulle sætte gang i forbrændingen og jeg får efterhånden ingen reaktioner på at spise kulhydrater og jeg kan godt styre min trang til at snacke dagen efter!

Jeg drikker også med jævne mellemrum light sodavand, men slet ikke nær så ofte som før.

Men det, der er allerfedest er, at min yndlingshobby, at lave mad, nu er blevet 100% mere kreativt, for jeg skal hver dag tænke udenfor boksen og finde alternativer til den gængse tallerken, og det elsker jeg!

Men LCHF er også svært på mange måder – for det første kan man ikke bare spise ude uden at skulle tage stilling til, om man vil være “besværlig” og bestille særkost, tage sit eget mad med eller bare lade være og spise det, man ellers ikke har lyst til at føre ind i sin krop i dagligdagen og måske ødelægge sin ketosetilstand!

For det andet lægger folk én i en tidlig grav – dødsårsag: hjerte/karsydomme og fedt omkring organer. Men der er INTET der tyder på andet end at vægttabet er sundt og at kroppen er sundere. 25% af svenskerne lever efter dette princip, diabetes patienter (mest 2, anbefales at spise på denne måde) og med en kostpyramide, som ser sådan her ud, så KAN jeg ikk se, at det skulle være usundt!

20140209-091323.jpg

Der er mange der har påvist at kolesteroltal bliver bedre for mange og at vægttabet er reelt – og at man ikke bliver tyndfed! Og det er jo ikke fordi at kurven med folk der lider af hjerte/karsygdomme siden anbefalingerne om mindre fedt er kommet – tværtimod har vi aldrig haft så mange folk der lider af overvægt og af dårligt hjerte som før!

Selv har jeg lige været ti lægen og få tjekket både kolesterol og blodsukker som altsammen var perfekt o jeg har fået målt mit vicerale fedt (det farlige omkring organerne), som lå på 6, hvor 0-13 er sundt! Jeg har fået bekræftet at min livsstil er sund for mig – både udenpå og indeni!
Jeg bliver træt af at skulle forsvare mig selv, mine spisevaner, mit sundhedsvalg med udlevering af 15 hjemmesider om undersøgelser før folk accepterer at jeg ikke er ved at slå mig selv ihjel!
Men det, der pisser mig mest af, er når folk putter én i en tidlig grav – sjovt nok er det sådan at hvis en person, der er naturligt tynd spiser fløde, steger i smør og spiser bacon, så er det bare godt for de “trænger til at tage på”, og ikke ét ord om hjerte/karsygdomme eller fedt på organerne. Men når vi andre gør (og tydeligtvis taber os er sundere og har langt mere energi) så skal der sættes spørgsmålstegn ved hver eneste bid, man putter i munden!

Jeg oplever også at blive mere gumpetung i træningen når jeg er i ketose.

Men alt i alt tager jeg gerne de gener med for en sundere og slankere krop og et sind som ikke længere tænker på mad 24 timer i døgnet.

13 thoughts on “Mit LCHF

  1. Hej Johanne, hvordan fungerer det der med en snydedag? Kan man så hele dagen spise som man har lyst uden hensyntagen til lchf? Mvh christina

    • Der er forskellige måder – man kan spise maks på kulhydrater og så lidt fedt som muligt hele dagen – det er den mest effektive måde, men ret kedelig.

      Jeg kan lide den der hedder carb night, hvor man siser LCHF i løbet af dagen og så hvad man lyster om aftenen, uanset fedt eller kulhydrater….

      Husk at det skal være tomme kulhydrater – hvidt brød. pasta, ris osv.

      Man skal være MEGET striks de andre dage for at det virker

  2. Hej Johanne. Jeg synes det er så fantastisk det du har opnået og følger dig både her og på fb. Men jeg er lidt i tvivl. Synes flere gange jeg har stødt på at du nævner at du skal have 80% fedt! Det passer jo ikke helt med pyramide!? Jeg ved godt det er meget individuelt og det er en af de ting jeg elsker ved dette. Egentligt meget simpelt, men så er det man lige støder på småting ind i mellem som gør at man tvivler. Jeg spiser rimeligt striks men synes jeg craver kh. Er det mon fordi jeg ikke får fedt nok? Idag har jeg lavet fatbombs og har allerede spist 4! Hvad tænker du?

  3. Hejsa Johanne . Vil du uddybe den carb night startegi lidt ? vil det sige at man bare spiser lchf alle måltider i løbet af dagen , også spiser hvad man har lyst til om aftenen ? og uden hensynstagen til mængde ( det vil jo selvfølgelig sætte en naturlig stopper , stop mæt 😉 ) Virker det for dig ? sætter det gang i vægttab ? hvor tit gør du det ?
    Jeg vil gerne følge dig på fb , har du et Link

    Positive tanker fra mig

    • HVis dt sal være HELT efter bogen skal det være de meget hurtige kulhydrater – sukker, hvedemel, hvis ris osv. og sp ingen fedt overhovedet. Men det fungerer også (bare mindre effektivt) hvis man spiser LCHF i løbet af dagen og så hvad man vil om aftenen. Ihvertfald hjalp det mig længe til at holde motivationen igang, fordi jeg kunne gå ud den ene gang om ugen uden at føle mig anderledes. Jeg gjorde det ene gang om ugen, men så skulle jeg også holde tingen lige i munden bagefter – sukker trangen var ret overvældende dagen efter.

      Mht Facebook, så skal du melde dig ind i grupperne: LCHF/Lav carbo på dansk og Slank med LCHF for at følge mig. Der foregår intet af LCHF karakter på min egen side.

  4. hej johanne – hvilken kalorietæller er det du har brugt i nogle af dine indlæg – og er den nem at bruge forhold til LCHF?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s