Hvorfor taber jeg mig ikke???

 

 

GRUNDE TIL AT MAN IKKE TABER SIG:
Nogle oplever, at man simpelthen IKKE taber sig på LCHF – der er mange “knapper” man kan “skrue på” – her er mine bidrag:

NORMALVÆGTIG
Du er normaltvægtig og de kilo du gerne vil af med er IKKE sundhedskilo, men forfængelighedkilo (din krop føler sig som oftest sund ca 5-10 kg over det du selv synes ser pænt ud. LCHF hjælper din krop med at finde et SUNDT leje.

FOR MANGE KULHYDRATER
Du får langt flere kulhydrater end du tror – du er ikke striks nok – desværre tæller noget af det tilladte grønne hurtigt op – jeg taler om rød peber, hvidkål og andre, fyldige grøntsager, som ligger på omkring de 5 g og som man spiser mange af. Prøv med broccoli, blomkål, spinat og salater.
Fløde spiller også ind her – hvis du drikker fløde i kaffen adskillige gang om dagen, + reducerer 2 dl fløde til en sovs, så løber det op. Hold også øje med dit indtag af mørk chokolade.
Det kan også være du falder i kulhydratsfælden for ofte.
Hvis du snacker på nødder kommer du også hurtigt op over de 20 g kulhydrat.

DU ER LIBERAL
Nogle taber sig på liberal LCHF – andre gør ikke. Du skal måske overveje at se, hvad striks LCHF kan gøre for dig. Altså mellem 20 og 25 g kulhydrater på en dag. Hvis du synes at at æble ikke vælter læsset, eller en banan, eller en håndfuld nødder, så kan det sagtens være grunden til, at du står stille. Hvis din daglige kost indeholder brøderstatninger med nødder, kerner og frø, kan det være, at sådan en bolle i sig selv, kan tage en stor portion af din dagsration af kulhydrater.

FOR MANGE KALORIER
Når man spiser LCHF så er ens krop en langt mere effektiv forbrændingsmaskine, og derfor kan man spise langt flere kalorier end på LFHC. Men der er stadigt begrænsninger på, hvor meget du kan indtage. Der findes ikke en app, som præcist kan fortælle dig hvad din krop forbrænder, så en pejling kan være om du tager på eller taber dig. Hvis du “hygger” med for for mange flæskesvær, LCHFkager eller -snacks, kan du sagtens få flere kalorier end du forbrænder.

FOR FÅ KALORIER
Du sulter din krop. Det er ikke bevist, at dette kan medvirke til at et vægttab stagnerer, men mange oplever at kroppen går i strejke, når man spiser for lidt. Hvis du som kvinde holder dig på 1200-1400 kcal om dagen, skal du være MEGET lille for at det passer. Prøv at spise lidt mere – gå aldrig under dit BMR.

DU SPISER EN DEL AF EN ELLER FLERE AF FØLGENDE TING
Brøderstatninger med kerner, frø og nødder
Snacker på nødder
Frugt – også bær
Desserter (OGSÅ de strikse – husk det er ekstra af både kulhydrater og kalorier)
Fløde

PROTEIN
Mange får ikke nok protein. Du skal kalkulere med ca. 1 g protein pr kg kropsvægt. Der er et eller andet sted omkring 25 g protein pr 100 g kød og mindre i æg og ost. Hvis du styrketræner, skal du regne med 1,5 g protein pr kg kropsvægt. Hvis du derimod for meget protein, kan det også sætte vægttabet i bero.

FEDT
Du er bange for fedtet og kommer til at spise for lidt – det påvirker dit blodsukker og gør dig sulten så du kommer til at spise for ofte og for meget. Fedtet reducerer også dit insulin og dermed også kroppens evne til at lagre fedt. Kokosolie er den slags olie (ud over MCT), som er bedt i forhold til et vægtab og forbrænding).

DU LEVEDE MEGET FEDTFORSKRÆKKET FØR
Før du startede på LCHF var du bange for fedtet. Det vil sige, at dine celler var udhungrede og trængte til at suge de sunde fedtsoffer til sig. Alle celler (også hjerneceller) består af en stor andel fedt og de har brug for det, der hedder essentielle fedtstoffer, for at kunne fungere. Hvis man lever fedtforskrækket, så vil cellerne først suge fedt til sig, og det kan øge vægten eller forhindre dig i at tabe dig i den første periode. Det tager nogle folk op til 1 -3 måneder før et vægttab kan ses, fordi din krop lige skal indstille sig på den nye forbrændingskilde og lige skal blive sund igen.

DU BEVÆGER DIG IKKE NOK
Der er folk, der taber sig uden at bevæge sig, men måske er det ikke dig, der er så “heldig”.
At tip er at styrketræne i stedet for at dyrke cardio – jo flere muskler du har, jo mere forbrænder din krop af sig selv. Men det er også sundt og godt for kroppen at komme ud at røre sig – gå eller løbe, hvis man ikke kommer i træningscenter eller løfter nogle dæk i sin baghave.

DU TRÆNER MEGET MED VÆGTE
Vægtfylden på fedt og muskler er forskellig. Et kg fedt fylder en del mere end et kg muskler. Så hvis du træner og opbygger muskler, så kan det sagtens være at selve VÆGTEN står stille, men at du taber dig i cm. Det er ihvertfald værd at holde øje med og tænker over, hvis du er inden i en god træningsperiode.

20131110-192027.jpg

DIN KROP ER BLEVET VANT TIL NUVÆRENDE TILSTAND
Kroppe har det med at indrette sig efter en tilstand og indrette sin forbrænding efter det. Hvis du har gjort det samme i et stykke tid og dit vægttab er gået i stå, er det en god idé at sparke lidt til den – en aften med kulhydrater og ingen fedt. Ellers kan det nogle gange betale sig at skrue OP for indtag (HELT striks med kulhydrater og mere fedt), eller NED for sit indtag (men aldrig under ens BMR, som man kan regne ud på nettet).
Men hvis du skrifter strategi FOR ofte, vil din krop bliver forvirret. Skift når dit vægttab har stået stille i et par uger – ikke i et par dage.

KUNSTIGE SØDEMIDLER
Det for forskellige hvordan folk reagerer på kunstige sødemidler, men for nogen kan det stoppe et vægttab at drikke for mange light-drikke.

ALKOHOL
Drikker du lige lidt alkohol i hverdagen eller går du til fest og drikker igennem, sætter din krop al anden forbrænding i venteposition indtil alkoholen er ude af din krop.

STRESS
Stresshormonet stopper vægttab. Hvis du stresser i din hverdag eller på arbejde og sover dårligt, kan det sagtens sætte dit vægttab i bero. Hvis du vejer dig for ofte og stresset på grund af manglende vægttab, vil dette også kunne ses. Hvis du ikke KAN lade være med at veje dig hver dag, så SKAL du arbejde på at få en realistisk indstilling således at et spring opad en dag IKKE stresser dig og påvirker dit humør – for DET påvirker dit vægttab. Mål dig i stedet for en gang om måneden eller vej dig kun en gag om ugen.

SØVN
Der kommer mere o mere fokus på, at mangel på søvn kan være medvirkende til at at vægttab ikke kommer igang.

IKKE NOK VAND
Du drikker ikke nok vand. 1,5-2 liter om dagen (inklusiv te og kaffe) er godt for kroppen.

DU ER UTÅLMODIG
Husk at vægttab ER hårdt arbejde. Det er ikke hver dag du smider gram. Faktisk kan du sagtens opleve at vægten nogle dage STIGER. Det er helhedsbilledet du skal se på – det går op og ned som et bakkelandskab. Du skal også være forberedt på at kroppen vælger at tage en pause – uanset hvad du gør. Det er godt -d en stabiliserer den nye væg og hjælper din krop med at huske din nye vægt som en normalvægt – ikke den gamle. Din krop vil nemlig gerne tilbage til din gamle vægt, men hvis du stabiliserer din vægt, vil din krop nu huske denne og søge mod denne i stedet for den gamle, højere vægt.
Jeg anbefaler ikke at bruge tælleapps, men nogle gange kan det være en ide at logge et stykke tid for at få åbnet øjnene for eventuelle steder man spiser for meget eller ikke havde opdaget en masse kulhydrater. Dog er det vigtigt at påpege at for en langtidslivsstil, så er det bedst at lære kroppen at lytte efter sult/mæthedssignaler, så det skal man være opmærksom på, hvis man begynder at tælle sine kulhydrater/kalorier osv.

6 thoughts on “Hvorfor taber jeg mig ikke???

  1. Hej Johanne. Først tak for en rigtig dejlig blog med mange inspirerende opskrifter 🙂 Jeg vil lige spørge til det med protein. Du skriver at for lidt protein kan nedsætte et vægttab. Hvad er det præcis der sker i kroppen? For jeg ved godt hvad der sker, hvis man indtager for mange… men havde ikke hørt at for lidt kunne have en indvirkning. Mvh Signe

  2. Hej Johanne.
    Tak for godt indlæg, som jeg har læst og læst – og alligevel kan jeg ikke sætte fingeren på hvorfor jeg ikke taber mig. Har spist LCHF siden 4. august 2014. Jeg er diabetiker og min første prioritet med kostomlægningen var at få et mere stabilt blodsukker, og det er virkelig lykkedes. Som 2. prioritet ville jeg gerne tabe ca. 5 kg, men intet sker. Jeg har været igennem alle “knapperne” der kan skrues på – ingen sødemidler, ingen nødder osv osv. Stadig intet vægttab. Måske har jeg fået lidt fladere mave, men til gengæld er det som om at der er kommet mere på lår og numse – og vi taler ikke om de der kosmetiske kilo! Jeg er virkelig glad for det nemmere regulerbare blodsukker – meeeeeen de der kilo generer mig og må nok indrømme at jeg er ved at blive lidt modløs…
    En alm. dags kost kan se således ud: 1.5 lille amerikansk pandekage (af de meget low carb-slags) til morgen. Til frokost en stor skål blandet salat med olie-dressing, omelet af 2 æg + reven parmesan. Til aften en eller anden lchf-ret med større focus på grønt end på kød. Desuden 1 kop kaffe med 2 spsk flødeskum i og af og til en kokoskugle. Jeg cykler ca. en time hver dag.
    Når jeg nu skriver det ned så tænker jeg: er der for lidt kød? er det en kop kaffe + kokoskugle der kan udgøre problemet? Hvis ja, så bliver jeg da depressiv!!!
    Håber du kan se noget, som jeg ikke selv kan se…

    • Jeg har desværre ikke svaret. For nogen er LCHF bare ikke en slankekur med mindre man er i kalorieunderskud. Umiddelbart synes jeg det lyder helt ok, men for mig virker der (nogle gange), at bruge madlog for at tælle kalorier og kulhydrater – måske indtager man bare langt mere end man regner med.

      Men de sidste 5 kg er bare svære at komme af med. Det er forfængelighedkilo, som vi selv synes er belastende, men som kroppen elsker, fordi det er dem der gør, at den er sund og har lidt at tage af, hvis det skulle gå helt galt en dag. Den tager ikke højde for modeller og photoshop – den vil bare gerne have det godt. Det har den for det meste 5 kg over hvad vi selv synes er pænt/slankt etc. Jeg svinger mellem at være tilfreds med min vægt og have fred med at jeg er sund, stærk og rimeligt slank og så at hade de håndtag jeg stadigt har og tanken om at vise dem på stranden.

  3. Hej Johanne
    Jeg har efter 2 år med spiseforstyrrelse og derefter 2 år med kostplaner, diæter, styrketræning og et abnormt mad fokus, besluttet at prøve kræfter med lchf. Har kørt en uge efter principperne og sikke en frihed det har været for mig! Jeg har været fedtforskrækket i 5 år og holdt mig fra alle de ting jeg egentlig bedst kan lide: fede kød udskæringer, laks, fløde, ost, hele æg osv..

    Jeg er nu enormt meget i tvivl om, hvordan jeg skal gebærde mig i denne nye mad-jungle! Efter så mange år med kalorietælling og makro-fokus, har jeg godt styr mængden af kulhydrater og ligger oftest imellem 20 og 30g kh dagligt. De vildeste kulhydrater jeg får er når jeg laver en dressing af lidt græsk yoghurt og får en spsk fløde i min kaffe. Kan jeg få for meget fløde hvis jeg ellers ikke får kulhydrater?
    Har tidligere spist Max 1200 kcal om dagen, så det er jo temmelig skræmmende (og enormt befriende) pludselig at få i nærheden af 2000kcal dagligt.

    Jeg føler mig oppustet, kronisk mæt, træt og er ofte lidt svimmel – er det et godt eller dårligt tegn? Jeg er så bange for at tage på i stedet for at tabe mig/stabilisere vægten.

    Tusind tak for en dejlig blog! Den er udforsket og gransket, samt gemt under favoritter.

    Mvh Camilla

    • Hej Camilla. Lidt går, men store mængder i kaffe og flødesover, kan godt løbe op på kulhydratskontoen. Hvis du fokuserer på gode olier (koldpresset olivenolie – spises kold for at det er sundest), avocado, smør og kokosolie, så er du på rette kurs.
      Som tidligere spiseforstyrret, tror jeg det er super vigtigt du HELT holder dig fra at tælle og bare sørger for at følge principperne.- Og hold dig fra vægten og mærk efter på dit tøj i stedet. Og du skal vide, at hvis du HAR levet fedtforskrækket, kan du sagtens tage på i starten. Det er IKKE begyndelsen på at blive fed, men et udtryk for at dine celler suger til sig af fedt og næring, som de har brug for.

      I starten kan man sagtens føle sig meget træt, men det er nu ikke meningen man skal være svimmel. Men kroppen reagerer på underlige måder, hvis den har været vant til at bruge kulhydrater som energikolde. Når du pludseligt fratager kroppen den energikilde, så ved den ikke helt hvad den skal bruge og det tager tid for den at finde frem til at bruge fedtet i stedet for. Det kan tage op til en måned for kroppen at omstille sig. Får du hovedpine, er det en god idé at tage et skud salt (som tequila – bare med salt og vand).

      Jeg håber du bliver lige så glad for denne livsstil, som jeg har været.

      Held og lykke

      Johanne

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s