Blomkålsbiryani (og tilbehør)

Jeg er sådan én, der altid har indiske ingredienser i huset. Jeg køber dem billigt i Bazar Vest og så kan jeg altid lave en lækker, indisk gryderet, som smager 1000 gange bedre end en lavet på en karry, der allerede er blandet.

Jeg har boet i England i mange år og må indrømme, at jeg ikke synes de indiske restauranter i Århus lever op til mine forventninger, og derfor har jeg i årevis lavet mine egne indiske retter og forfinet dem. Men siden LCHF er det bare ikke det  samme, for mange ting KAN man bare ikke lave uden kulhydrater. Oopsies med nigellafrø er ikke det samme som naanbrød, og  det er svært at lave en mangochutney på andre måder end helt liberalt og ris er jo en fast bestanddel af en indiske ret.

Men nu har jeg opdaget blomkålsrisene (eller retter, jeg er begyndt at lave blomkålsris. Jeg har ikke lavet dem fordi de ikke smager som ris), og i den forbindelse tænkte jeg at den pruttede smag skulle skjules bag en masse andre krydderier, og jeg besluttede mig til at lave en blomkålsbiryani. Biryanien er en klassiske, indisk risret med masser af krydderier og smag. Og jeg må sige at mit forsøg IKKE skuffer mig. Jeg serverede den her sammen med en enkel kylling tandoori.

blomkålsbiryani

BLOMKÅLSBIRYANI

Til 2-3 personer

1 blomkålshovede, enten revet på et rivejern eller hakket i en food processor)
50 g smør
1 mellem løg, skåret i små tern
30 g revet frisk ingefær
2 revne fed hvidløg
1 chili, finthakket, styrke efter smag
1 tsk stødt koreander
1 tsk spidskommen
1 ts garam masala
1 tisk grukemeje
2 tomater, skrællen af og skåret i små tern

Smelt smørret på en stor pande. Steg nu hvidløg, ingefør og løg. Tilsæd de tørre krydderier og lad stå og stege ved svag varme, mens løgene steges bløde.
Imens klargøres tomaterne:
Skær et kryds i skindet på hver af tomaterne for oven og overhæld med kogenede vand. Lad stå i ca 5 minutter. Tag tomaterne op. Nu er det muligt at trække skindet af. Skær tomaterne i terne og steg med løgene.
Hak blomlålet fint og steg med løgene til møre. Ca 15 minutter. Husk at røre rundt med jævne mellemrum. Smag til med salt. Tilsæt til sidst en håndfuld hakket, frisk koreander.

Server med kylling tikka masala og en krydret yoghurtdressing og evt indiske broccolifritter fra denne opskrift.

4 thoughts on “Blomkålsbiryani (og tilbehør)

  1. Åh…. hvad kan jeg sige? Det smagte forrygende. Jeg lavede retten som tilbehør til din tandori kylling, som altså først kom i marinade i formiddag – og blev sat i ovnen kl. 19.45. Men altså… smagen. Der er lige en rest, jeg kan tage med på kursus i morgen 🙂 tak for opskriften – pludselig er indisk ikke en umulighed på lchf. TAK

Leave a Reply

