Sisses mandelboller

 

 

Egentligt hedder opskriften ikke mandelboller, men det er bollerne fra Sisses opskrift på fastelavnsboller, men jeg tænkte, at den kan være god til en helt almindelig te-bolle. Lidt a la en krydderbolle. Men jeg havde kke græsk yoghurt, så brugte creme fraiche og jeg havde ikke kardemomme, så jeg udelod, og så erstattede jeg halvdelen af det almindelige mandelmel med affedtet mandelmel.

Det kom der disse boller ud af:

mandelboller

Skærmbillede 2015-02-22 kl. 11.34.45

Pr. person er 1/8 af opskriften og er det samme som 1 bolle

Ingredienser (8 boller)

2 medium Æg (+ et til pensling)
2 dl creme fraiche 18%
100 g flødehavarti, 60+, 38%, Rosenborg (lige meget hvilken, men for beregningerne er det denne jeg har brugt)
50 g smør
3 spsk fiberHUSK
2 tsk bagepulver
0,5 tsk salt
20 g sukrin Gold
2 dl pofiber, Semper
0,5 dl mandelmel, fedtreduceret og økologisk, Funktionel Mad
0,5 dl mandelmel

Blend æg, creme fraiche og flødehavarti til det bliver en ensartet masses. Det er vigtigt at det er flødehavarti eftersom det er den mest smagsneutrale ost.
Tilsæt herefter de tørre ingredienser og blend.
Lad dejen hvile i 5 minutter. Del den i 8 lige store dele og form som boller. Pensl med æg og bag ved 180 grader i ca 20 minutter, eller til de er flot brunede og hævede. Vigtigt at holde øje med bollerne, eftersom ovne reagerer forskelligt.

Server med smør og ost og en lille klat hjemmelavet marmelade

2 thoughts on “Sisses mandelboller

Leave a Reply

