Ostepasta

pasta

 

Skærmbillede 2015-01-12 kl. 05.47.16

Denne opskrift er taget og lavet direkte efter denne opskrift fra en amerikansk blog. Det er også hende, som har inspireret mig til at eksperimentere med stromboliopskriften.

OBS: dette er en opskrift, der gerne skal laves dagen i forvejen, da den skal tørre et stykke tid. Jeg har ikke prøvet at koge pastaen direkte efter den er lavet, men hvis I forsøger, så skriv gerne en kommentar, om det virker eller ej.

 

Så er den her – ostepastaen. Hjemmelavet pasta, men MEGET nemmere end på den gammeldagsmåde. Der skal 2 ingredienser til – jeps, du hørte rigtigt – 2 INGREDIENSER!!! Ost og æggeblomme.

Opskriften er til 1 person.

115 g revet mozarella (jeg bruger altid Arlas 16%)

én æggeblomme fra et mellemstort æg.

1) Smelt osten i gryden så det er helt smeltet.

2) Tag osten ud af gryden og over i en skål. Lad den stå et minut for at køle lidt ned.

3) Med en dejskraber arbejdes æggeblommen nu ind i osten – det tager tålmodighed. Bliver osten for svær at arbejde med og “strenget”, så skal den over i gryden igen og lige varmes op igen – pas på det ikke bliver for varmt. En microbølgeovn kan også bruges til at varme osten med – både i første og anden fase.

4) Når osten og ægget er samlet til en helt ensarted masse, rulles dejen nu ud mellem to stykker bagepapir. Den skal ca være 2 mm tyk, men ikke tyndere end det, da den så kan falde fra hinanden senere i processen. Det kan godt være at den hænger lidt ved bagepapiret, men brug dejskraberen til forsigtigt at løsne dejen fra papiret, mens du trækker det af.
TIP: for at undgå “rynker” i dejen fra krøllet bagepapir, så vender jeg ofte dejen så det nederste papir bliver det øverste under processen. jeg trækker papiret af og lægget det på igen. På den måde får dejen ikke mærker af papiret.

5) Når dejen er helt tynd og det øverste papir langsomt er blevet fjernet, skæres pastane nu ud i strimler på ca 0,5 cm bredde.

6) Strimlerne lægges på en bageplade, hvor de tørrer i et par timer på køkkenbordet. Derefter kan de puttes i en pose og ind i køleskabet.

Når pastaen skal bruges, skal den have et hurtigt opkog på ca 1 minut (men smag den til), drænes  og serveres med din yndlingssovs.

 

4 thoughts on “Ostepasta

  1. Den skal ca være 2 m tyk, men ikke tyndere… fnis. Så stor en gryde har jeg ikke.
    Men vil klart afprøve din opskrift. Tak for den 😊

    • Nej, det har jeg ikke prøvet, men jeg var ikke ås heldig da jeg genopvarmede den – den smeltede. Andre havde mere held. Jeg tror, jeg vil putte den i en pose FØR den tørrer hel tud (altså efter en times tid, og så direkte i sovsen i stedet for i kogende vand.

Leave a Reply

