Pitabrød

Photo

Skærmbillede 2015-01-29 kl. 19.56.05

Så kom jeg ved et tilfælde til at opfinde et pitabrød – det gør det selvfølgeligt ikke mindre godt! Var ved at lave minipizzabunde ud af stromboliopskriften, for vil lave et hvidløgsostebrød, og så så de sådan her ud da de kom ud af ovnen. Totalt optur. Der er jo intet, man mangler nu!!!

2 stk

226 kcal og 2,8 g kulhydrat pr pitabrød
Ingredienser:
140 g revet mozarella (det i poser – har brugt Karolines Køkken, 16%)
1 æg
5-6 spsk Pofiber

Smelt osten i en slip-let gryde eller i microbølgeovnen. Sørg for at det er HELT smeltet.
Tag af varmen og tilsæt 4 spsk Pofiber og ægget – rør hurtigt til det er samlet. Tilsæt mere Pofiber, hvis dejen stadigt hænger i gryden – den skal opføre sig som en bolle, som slipper gryden.

Tag ud på bordet og ælt til alle ingredienserne er godt samlet – tilsæt evt mere pofiber, hvis du synes den klistrer for meget.

Del op i 2 lige store portioner. Rul rund og flad (ca 2-3 mm mm tykke) mellem to stykker bagepapir.

Bag ved 200 grader til de er brune og puffede.

Fyld med kylling, skinke, krydret oksekød, salat og creme-fraichedressing!

OBS: hvis de ikke puffer op, kan de bruges som rullekebab!!!!

17 thoughts on “Pitabrød

  1. Hej 🙂
    Jeg lagde lige mærke til, at du havde brugt revet mozzarella i opskriften også kom jeg til at tænke på, man må ikke spise kartoffler på LCHF (på grund af stivelse) og der er kartoffelmel i den revet mozzarella, må man så godt spise det?

    • Der er ingen der nogensinde har sagt at der ikke må være stivelse eller lidt sukker i et produkt – det er et valg man selv tager. Man kan godt selv rive det, men jeg bruger så meget revet ost at jeg ikke gider fnidre med det. Nogen er så strikse at de ikke kunne finde på det, men de oste jeg bruger har så lidt kulhydrat i sig at det stadigt er langt under de 5 g kh(100g.

  2. Hej
    Jeg prøvede opskriften men det gik ikke specielt godt. Jeg havde meget svært ved at smelte osten så den blev helt flydende. Jeg fik den kun smeltet til en klistret masse nærmest som blødt ler. Så var det ret svært at ælte dejen. Er det meningen at osten skal være helt flydende inden man tilsætter pofiber? Og risikere man ikke at æggene bliver til omelet i den varme gryde med varm ost? Mine pita brød hævede ikke 😦

    • Helt flydende bliver den aldrig, men den skal være gennemsmeltet. Men ja, osten skal være så smeltet som den kan blive inden du tilsætter pofibrene. Og så skal der æltes godt bagefter.
      Og det med om de hæver er vist hit and miss og har måske noget med ovnen at gøre. Mine hæver næsten altid, andres gør nogen gangen
      , nogens gør aldrig. Vi er ikke kommet frem til, om der er noget trick.

      Mht ægget, så handler det om at røre hurtigt når ægget er kommet i. Når osten er smeltet, kommer jeg først pofibrene i og så ægget ud ovenpå. På den måde kommer ægget ikke i direkte kontakt med den varme ost med det samme.

      Held og lykke næste gang

  3. Pingback: Pitabrød – burgerboller -sandwichboller | Rav Food

  4. Hejsa! Jeg har lige taget mine pita brød ud af ovnen og de ser drøn flotte ud! 😀
    Jeg tror måske jeg ved hvad der gør forskellen på om de “puffer” eller ej: jeg tror det er måden man “ruller” bollerne på inden de skal rulles med kagerullen! Den ene af de fire pita brød jeg har lavet er helt puffet, den rullede jeg i en ‘åben hånd’ på bordpladen ligesom jeg ville forme en almindelig fødselsdagsbolle. De andre er flade og de er alle tre formet mellem to hænder (giver det mening?) jeg tænker at det måske gør forskellen, ellers sku det da være et pudsigt sammentræf! 🙂

Leave a Reply

