Smørstegte grøntsager og en hakkedreng med bacon

Photo

 

Nogle gange er det simple det bedste. jeg har forelsket mig i grøntsager, som er stegt al dente i smør som tilbehør. Jeg er næsten gået væk fra fløde, da jeg forsøger at smide de sidste (nu, efter julen) 6 kg (var liiige nede, én, magisk dag, på 74,2, men nu står den på 75,9 efter jul og nytår (utroligt, hvor lidt der skal til) og jeg opdagede, at jeg spiste for meget i forhold til min nye vægt og at jeg fik alt for mange kulhydrater igennem fløden.

Nå, men denne opskrift er til 3 personer

Hakkedrenge:
500 g oksekød – 8-12%
3 skiver bacon
Salt, peber, krydderier til at krydre med
25 g smør til at stege i

Smørstegte grøntsager:
300 g finstnittet hvidkål
150 g forårsløg, skåret i 3 dele og flækket
150 g rødløg, skåret i skiver
150 g grønne bønner (enderne skåret af og blancheret i 5 minutter for at gøre dem lidt bløde inden de steges)
Røde chilier, efter smag og behag, i skiver
75 g smør til at stege i

Form de 500 g oksekød til 3 burgere og vikl en skive bacon om kanten på hver af dem. Steg dem i ca 20 minutter.

Imens steges grøntsagerne i en wok eller på en stor pande: smelt smørret til det lige er holdt op med at bruse. Tilsæt grøntsagerne og steg ved høj varme, mens du hele tiden rører i grøntsagerne. Når de har den konsistens du selv bedst kan lide (jeg kan lide når der stadigt er lidt bid i dem), er de færdige. Krydr med salt og peber og evt lidt soyasovs.

Smager skønt. Nye totalt yndlingsmad!

Leave a Reply

