Kalorier og tælling

 

 

Vægttabet er stagneret. Som i ikke blot gået i stå, men også lidt vægtøgning. Det var ikke meningen og selvom jeg har forsvoret nogensinde at skulle tælle kalorier igen, har jeg alligevel betalt for 10 uger ved madlog. Det er en øjenåbner. I  dag røg den lynhurtigt op på 1500 på ingen tid. Og jeg spiste ikke engang halvdelen af hvad jeg plejer. Egentligt er jeg overrasket over, hvor meget jeg har spist uden at tage på. Det er den gode nyhed, den dårlige er, at nu jeg er ved at være noget længere nede i vægt end da jeg startede, skal min krop åbenbart bruge en hel del færre kalorier for at tabe sig og så skal jeg til at være lidt mere opmærksom på, hvad jeg putter i munden. For selvom man kan spise mere på LCHF, så kan man ikke spise uanede mændger.

Jeg var også overrasket over, hvor hurtigt man kommer over 20 g kh når man spiser grøntsager, så det KAN ikke være sundt at spise striks – altså at holde sine kulhydrater mellem 20 og 30 gram om dagen. Og ja, jeg trak kostfibrene fra.

Mit BMI er 26,9

Vægt: 76,4

Højde: 169 cm

Jeg vil gerne ned på 70 kg. og ved at jeg KAN, men jeg skal lige have styr på mit indtag igen og dagens læring er: jeg kan holde mig mæt på LANGT mindre, end jeg har lavet på. Når jeg holder øje med mine kalorier, så snacker jeg ikke ind i mellem måltiderne og jeg er alligevel mæt hele vejen igennem – det er noget der er værd at tænke over.

2 thoughts on “Kalorier og tælling

  1. Hej Johanne. Jeg følger med på din blog, men har vist ikke kommenteret før. Det har jeg så lyst til nu, hvor talen falder på FY-ordet i lchf-kredse: kalorietælling 😉
    Jeg tæller ikke selv… i hvert fald ikke lige pt… men gør det faktisk i perioder. Netop fordi man har brug for lige at blive justeret ind i de rette mængder med jævne mellemrum. Man glemmer nemlig let, hvor lidt der skal til for at blive mæt og holde den kørende uden snacking. Jeg synes det er en kæmpe hjælp til at komme tilbage på sporet.
    At du tæller i øjeblikket er jo ikke ensbetydende med, at du skal tælle resten af livet, vel? Pøj pøj med vægttabet… det skal nok komme i gang igen 🙂
    Kh Rosa

Leave a Reply

