Sandhed om sundhed

Inde i Facebookgruppen får vi ofte en masse spørgsmål om sundheden bag LCHF. Det er mest lavpraktiske spørgsmål som: må jeg spise LCHF når jeg ammer, når jeg er gravid, når jeg har for højt blodtryk, der er gener for for højt kolesterol i familien, når jeg har for højt kolesterol, når jeg har diabetes 1, diabetes 2 osv.

Jeg tror de fleste af os, har lavet så meget research, at vi selv tror på, at LCHF er vejen frem til sundhed i det hele taget. Og vi har en masse argumenter for denne kost. Meget af det er taget fra gruppens erfaringer (og med 13.000 medlemmer er disse erfaringer ikke noget man bare skal feje til side) og fra andre kloge menneskers research, men når det kommer til spørgsmålene derinde kan vi ikke tale ud fra et uddannet synspunkt. Derfor kommer diskussionen: skal man lytte sin sin læges anbefalinger? ofte frem. Og bølgerne kan gå højt, for vi stoler på disse veluddannede mennesker, vores sundhedsprofessionelle, dem der VED hvad sandheden om sundhed er. Men sandheden er, at ingen kender sandheden om sundhed længere. Vi står midt i et paradigmeskift og der er nogle af de professionelle, der er med på bølgen, andre er ikke. I Sverige er denne kost nu den officielle anbefaling til overvægtige samt diabetes 2 patienter, men herhjemme er lægerne uenige. Min læge syntes det var en super idé at jeg spiste på denne måde, en anden har lige fået svar fra sin læge, at det var helt fint, at hun spiste LCHF og ammede og en af mine kammerater begyndte at spise LCHF fordi han skulle SÆNKE (ja, LCHF blev anbefalet) sit kolesterol. Men andre kommer hjem med nedslående svar: du spiser dig til et hjerteslag, du er ved at begå langsomt selvmord og ja, baby dør!
Selv kostvejledere tør ikke gamle med nye teorier, for som professionel står man til ansvar for sine anbefalinger – og hvad nu, hvis det slog fejl? At de nuværende kostråd slår fejl for mange af os, tager de sig ikke af, for hvis det går galt, så har de i det mindste været enige med hinanden.

Så selv de, som BURDE kende sandheden om sundheden, er uenige. Og indtil en eller anden får Noelprisen for at finde sandheden, så sker dette paradigmeskifte nok ikke. Og når vi vælger vores egen sundhed, så er det for egen regning, for vi kan ikke regne med at der er nogen, der kan tage et videnskabeligt valg for os – ihvertfald, ikke et, som er blevet ophøjet til en officielt sandhed. I mellemtiden er anbefalinger fra vore sundhedsprofessionelle afhængigt af, hvor unge/gamle, gammeldags/nytænkende, alternative/konservative vores egen læge er.

Jeg laver min egen research og vælger for mig selv, men jeg glæder mig til den dag, jeg med hånden på hjertet kan sige: jeg er sund, jeg foretager sunde valg for min krop, og nu er verden enig med mig. Indtil da betaler jeg selv regningen – hvad den så end måtte lyde på.

Og så vil jeg forøvrigt hellere bruge 45 minutter på at lytte til Tim Noakes, som OGSÅ er professionel, og som rent faktisk VED noget om de her ting

2 thoughts on “Sandhed om sundhed

  1. Hej Johanne 🙂
    Hvor er det pudsigt… Har lige netop selv haft en dialog med en bekendt, som godt nok lykønsker mig med mit vægttab (23kilo, de sidste 10 på LCHF), men samtidig med holder fast i, at man skal huske at få taget blodprøver for sit kolesterol pga alt for mange blodpropper på denne livsstil.
    Jeg har selvfølgelig valgt at holde fast i, at det er sundt… Jeg føler det jo på min egen krop. Og så er hendes synspunkt for mig gammelt og konservativt. Men sådan er vi jo så forskellige – det forhindrer heldigvis ikke mig i, at glædes over LCHF. Jeg forsøgte endda at fortælle, at det jo ikke kun er fedt vi spiser, men faktisk er 50%+ grønsager og det fede er (hos os) avocado, fede fisk, ægte mayo, ost osv. Men for nu må det blive påstand mod påstand… Jeg gider i hvert fald ikke bruge tiden på at finde alle mulige evidens-baserede undersøgelser, for hun har sikkert en masse, der siger omvendt! Synes bare det var så pudsigt at du lige havde dette emne oppe 🙂
    Tak for en god blog – og mange gode indlæg i gruppen på FB.
    Tina F.

Leave a Reply

