Melfri juleleverpostej

leverpostej

 

NOTE: næste gang vil jeg ikke bruge krydderibagepulveret og jeg vil putte mere sellerisalt og mere løgpulver, salt og peber i. Den mangler lidt salt, synes jeg. Derudover vil jeg måske blende et løg sammen med leveren og spækket først. Tror det vil give det en god smag.

 

Tænkte, det var på tide, at forsøge mig ud i kunsten at lave en leverpostej. Målet var Stryhns den blå, for den elsker jeg. Det mål blev ikke opfyldt, men den smager helt fantastisk….også selvom kanel og ingefør nok ikke hører hjemme i en leverpostej)

Jeg købte spæk og lever i Bilka fra frost.

TIP: Inden du bager leverpostejen, tag en teskefuld og steg det på en pande. På den måde kan du smage, om den har den rette smag for dine smagsløg!

Dr. Oetker brunt bagepulver: indeholder nelliker og allehånde i (2 ingredienser, som Stryhns blå postej indeholder), men den har også kanel og ingefær i, som er lidt ude af det sædvanlige. Jeg købte denne blanding fordi jeg ikke kunne finde allehånde i min lokale Brugs. Nelikker ved jeg slat ikke, om man kan få i stødt udgave. Det er ikke bagepulveret, der er relevant i denne sammenhæng, så man kan sagtens udelade det for en mere almindelig postej.

Ingredienser
500 g hakket lever
500 g spæk
2 æg
1 lille dåse ansjoser, 32 g drænet vægt (findes på køl med anden fisk)
2 tsk sellerisalt
2 spsk løgpulver
3 spsk pofiber
(1/2 tsk Dr Otekers brune bagepulver – dette udelades hvis man ikke, vil have postejen til at dufte af jul)
2 tsk salt
3 dl fløde
1 spsk stødt, sort peber

Blend lever og spæk i en stor foodprocessor til det hele er blandet. Blend herefter æg og krydderier i. Til sidst hældes fløden til og man blender til alt er en ensartet masse.

Fordel i 4 små eller 2 store alufoliebakker. Bag i vandbad (sæt foliebakkernei en en bradepande halvt fyldt med vand) og bag ved 170 g i ca 45 minutter eller til de er flot mørkebrune.

Server med sukkerfrie rødbeder (liberal), som kan købes i Føtex eller selv laved med Sukrin, bacon og champignoner.

Glædelig jul!

2 thoughts on “Melfri juleleverpostej

    • Der er allehånde i det brune bagepulver, men der er også ingefær, nellikker og kanel, så jeg var påpasselig og det var godt, for den skulle ikke have mere af det…..

      Men næste gang vil jeg have fat på allehånde før jeg laver det igen

Leave a Reply

