Osteboller

 

Photo kopi

Skærmbillede 2015-02-08 kl. 17.38.21

Det er IKKE fødselsdagsboller, og de er æggede i konsistensen, men de smager skønt og det er en mulighed for at få pålæg og stadig spiste striks LCHF.

Bollerne er utroligt nemme og hurtige at lave.

De er lavet efter en opskrift, som er gået viralt i Facebookgruppenog og tror det er Janne Ramskov Andersson, der først afprøvede den og hun har nuppet den fra Monicalchf på Instagram!

5 dl revet ost/300 g (her bestemmer man selv – jeg har lavet dem på billig købeost og jeg har lavet dem på en blanding af friskrevet emmenthaler og cheddar og begge dele smager godt, men forskelligt)
5 æg (str M)
2 spsk FiberHusk (den gule) ELLER 3 spsk Husk (den grønne)
4 spsk Pofiber (valgfrit, men giver bollen lidt mere struktur)
(ja, jeg har fjernet bagepulveret – synes de blev bedre uden)

Bland alle ingredienserne godt, lad hvile i 10-15 minutter til massen er helt fast. Gør hænderne våde og form 8 små klatter. Bag ca 20 minutter ved 200 grader! Sørg for at de er flot mørkebrune inden du tager dem ud Er de ikke HELt gennembagte smager ægget mere igennem og de har en tendens til at falde sammen.

Server med smør, ost, tomat og sennep!!!! HIMMELSK!

 

Hvad kan man mon ellers bruge denne opskrift til? Små, aflange boller til hotdogs? Burgerboller med sesam på toppen? Om pølser som pølsehorn? The possibilities are ENDLESS! Jeg elsker versatile opskrifter! De skal HELT klart laves til efteråret og vinteren, hvor supper er på madplanen flere gang om ugen! Jeg plejede at lave osteboller (rigtige boller med masser af ost på toppen) til supper, og disse minder om dem i smagen! Glæder mig allerede!

37 thoughts on “Osteboller

  1. Er disse lækre boller ok at spise ofte eller skal man holde igen ?? Tænker både striks men også mindre striks LCHF
    Mvh Eva

    • Der dukker så mange gode opskrifter op og vi er så mange, der afprøver og passer dem til….. jeg er blevet helt besat af dem – de er bare så gode til pålæg (som jeg saaaaavner) og de mætter jo helt vildt meget!

  2. Pingback: Opskrift: LCHF Osteboller med skinke | Fit'n Low Carb

  3. De er SÅ lækre! Kan de fryses? Og ved du hvordan de opbevares bedst? I økleskabet eller ej? Og hvor længe? PÅ forhånd mange tak for hjælpen.

  4. Klart det bedste Lchf boller/brød jeg har prøvet,skal også prøves som pizza bund, din hjemmeside er røget i fortrukne og jeg vil følge med på sidelinien.

  5. Fantastiske boller Johanne! 😄😄. En klar favorit hos mig. Lige nu er der nogle i ovnen tilsat lidt chia og fløde.

    Din side er supergod og jeg er vild med dine opskrifter! Tak fordi du deler 😄

    • Det var så lidt. Glad for at min research kommer andre til gode.

      Bollerne er en fast del af min hverdag. Det er en god og nem måde at styre mit madindtag på. Jeg ved hvor meget jeg får at spise i sådan en, og jeg ved den mætter mig til aften.

  6. SUPER boller! Har lige bagt dem for første gang! Jeg har dog lige et spørgsmål til din angivelse af energi per bolle øverst på siden. Bollerne vejer omkring 50 gram hos mig, så jeg undrer mig lidt over, at der kan være fx 113 g protein i en enkelt bolle. Er målene for protein og fedt for hele opskriften i stedet for den enkelte bolle? Tusind tak for en super blog, som jeg bruger rigtig meget 🙂

  7. SÅ gode boller. Absolut en favorit ligesom din side som er så fabelagtig inspirerende. Spørgsmål – 5 dl revet ost – hvor meget vejer det? Jeg mener er dl-målet løst proppet eller fast stoppet, hvis du forstår hvad jeg mener… Jeg har sjusset mig til 150 gr. For meget eller for lidt?

  8. Synes lige jeg vil nævne at dejen også er fortrinlig til pizzabund. Vi bager den i 15 min. Putter fyld på og bager til fyldet har fået nok.

  9. Hvor “ostede” smager de? Jeg er ik’ den store ostespiser, men prøver at finde løsninger så jeg kan få indtaget mere fedt (fra ost) uden at det bliver en kamp. Boller lyder og ser rigtig gode ude, så tænker de skal prøves på familien. Som boller og/eller pølsehorn 🙂

    Tak for en god blog. En genvej til din madplan er lagt på forsiden af telefonen.

    Michael

    • Prøv med flødehavarti, som er den mildeste af alle ostene. Jeg synes de smager af ost, men eftersom jeg bruger milde oste, så er det bare en smag, so, gør, at bollerne egner sig til alt pålæg, som ikke er sødt

  10. Haps Haps! Aftensmad efter fastebrud og total mæt af bare een bolle med smør, kyllingepålæg og agurk og rød peber 🙂

    • Ja, én bolle er også rigeligt for mig. Den gør mig mæt, uden at jeg føler mig bombet og den holder mig mæt hele dagen. Og der er kun 157 kcal i sådan en fætter. Det er vel det samme som i en fedtfattig, kulhydratsrig bolle – sådan én ville bare ikke være nok til mæthed, der varer så længe

  11. Mine bliver helt flade så de er umulige at skære over. Hvad gør jeg mon forkert? Jeg følger opskriften og laver samme antal boller som opskriften anviser – de bliver bare til flade pandekager nærmest? Er der et trick?

Leave a Reply

