Frikadeller

Photo kopi

Jeg er blevet alt for afslappet i min tilgang til LCHF her på det sidste og jeg taber mig ikke, på trods af al min træning. Jeg tror det hænger sammen med lidt for mange Pepsi Max, lidt for mange jordbær og en ligegyldighed overfor ting som remoulade og ketchup og sukkerindholdet i disse ting, så nu vil jeg være striks igen. Derfor har jeg adapteret min elskede frikadelleopskrift, som jeg har tyvstjålet fra Kim og gjort den 100% LCHF.

 

Ingredienser
500 g svinekød med en høj fedtprocent
1 mellem løg
3 æg
1/2 dl piskefløde
1/2 svinebouillonterning
1 stk salt
2 spsk pofiber
300 g svinefedt
150 g smør

Kom løg, bouillonterning og 1 æg samt salt i en minihakker og hak det til det er en flydende masse.

Kom kødet i en røremaskine eller en skål og begynd at rør det sammen med løgmassen med en dejkrog. Kom de sidste 2 æg ved og pofiber og rør i ca 10 minutter indtil dejen et lidt træg og helt ensartet.

Stil på køl i ca. 30 minutter.

Smelt nu svinefedtet og smørret (skær det ud i 3 lige store firkanter, placer svinefedtet nederst og smørret ovenpå hver af skiverne af svinefedtet, på den måde brænder smørret ikke på). Når det hele er smeltet og smørret bruset af, laver du nu 8 runde frikadeller, som du steger ved hård varme indtil de er godt brune og meget sprøde. Vend dem og fortsæt til de er lige brune over det hele. Put ind i ovnen i ca 45 minutter ved 80 grader.

Server med blomkålssalat.

3 thoughts on “Frikadeller

    • Jeg tvivler på at det vil have samme effekt. Ihvertfald ville jeg klare smørret først – altså smelte det langsomt, så det IKKE bruner og så hælde smørret fra så alt det hvide mælkevalle er tilbage i gryden og smides væk. Steg så i det klarede smør. Det er værd at prøve, men uden at klare det, så brænder det på

Leave a Reply

