Tysk grønkål med kålpølser og fløderørt sennep

20131114-184037.jpg

Jeg ELSKER grønkål, og eftersom det er noget af det sundeste, der findes, så prøver jeg at bruge det, hvor jeg kan!
Jeg er stedatter af en tysker og jeg har altid elsket de tyske, bastante retter som han serverede.

I dag er det også Halloween og jeg har i den anledning besøg af eksgemalen og sønnen som har været klædt ud og ude i landsbyen og råbe “trick or treat”, så retten (som den tyske ret oprindeligt) har kartofler i sig til dem! Jeg spiste bare udenom dem (selvom jeg havde kogt kartoflerne i går og kølet dem ned så deres GI var så lavt som muligt).

2 personer

Kål:
1 pakke bacon
1 pose frisk grønkål, stænger skåret af, vasket og skåret i små stykker.
10 kartofler, kogte og nedkølede.
5 kålpølser fra Rema 1000
Kokosolie til at stege i

Sennep:
1 tsk sennepspulver
1/3 dl fløde
2 tsk sukrin

Steg bacon på en stor pande eller stor gryde til næsten sprødt. Hæld nu lidt mere kokosolie på og hæld grønkålen ved. Skær kartoflerne i halve og læg ned i kålen. Put også pølserne derned!
Lad retten simre i godt en time til kålen bliber grågrøn og kartoflerne har taget smag ag bacon, de røgede pølser og kålen.

Sennepen skal nok laves mindst et par timer i forvejen.
Bland sennepspulver, fløde og sukrin og lad det hvile i en times tid til sennepskornene har opsuget al fløden. Tilæst mere fløde for at få den rette konsistens.

Lukas fik noget andet — han er ikke grønkålsfan, men eksgemalen elskede det!

Bedømmelse:
Retten er lækker, bastant og med nok kokosolie og gode pølser er den også ret mættende! Det er rigtig vintermad! Mums!

Leave a Reply

