Thailaksesalat

20131115-055156.jpg

Ved ikke, hvorfor, men da jeg kørte hjem i dag kom tanken om en af de der super smagfulde thai oksekødssalater ind i hovede på mig. Havde ellers planlagt at spise nogle rester fra fryseren, men da jeg kom hjem og kiggede opskrifter, faldt jeg over nogle thai marinerede agurkestykker og da jeg så fandt laks i fryseren, så kom ideen til en laksesalat ind i hovedet på mig.

Retten består af marinerede grøntsager med ristede jordnødder og laks og den smagte helt fantastisk.

Jeg har allerede et arsenal af ingredienser fra mit asiatiske supermarked, så det var ikke så svært at lave det.

1 person

Lage
1/2 dl destilleret hvid eddike
1/2 spsk Sukrin Gold
1 tsk revet frisk ingefær
1 fed revet hvidløg
Chili efter smag (frisk i små stykker eller tørret)
1/2 tsk citrongræs (tørret krydderi) eller 1 stang citrongræs som bankes for at løsne fibrene og så koges med i lagen
1/2 tsk sesamolie
list salt

Hæld alle ingredienser i en gryde og lad koge til det har kogt lidt ind og salten og sukrinen har opløst sig.

Til salaten
1/2 agurk, skrællet, “indmaden” fjernet og skåret i små bidder
75 g hvidkål, skåret i meget fine strimler
1 lille håndfuld peanuts (jeg brugte usaltede, men tænker at saltede også ville være ok), ristet på en pande først
En smule fintstrimet Iceberg.
1 stykke laks med skind
kokosolie eller smør til at stege i
Salt og peber til at krydre med

Thaimayonnaise
2 spsk Hellman’s mayonnaise
1 tsk revet ingefær
1/2 fed hvidløg
Lidt citrongræs
en lille smule citron
chili efter smag

Agurkerne og hvidkålen kommes i den varme lage i en skål og marineres i ca 1 time.

Steg laksen på en pande i kokosolie eller smør- jeg steger den med skindsiden nedad, hårdt, indtil jeg kan se at den er ved at være stegt halvvejs igennem. Bagefter slukkes for varmen (på et helt almindeligt elektrisk komfur) og laksen vendes og resten af stegetiden er ved eftervarme. Har I induktion eller noget andet hurtigere, skal I selvfølgeligt ikke slukke for varmen.

Iceberg anrettes på tallerkenen, kålen og agurkerne drænes for lagen og puttes ovenpå iceberg. Anret laksen ovenpå salaten og hæld til sidst de ristede peanuts over.

Jeg serverede retten med thaimayonnaisen for at give retten noget mere fedt for at holde mig mæt!

Jeg tænker at retten vil være virkeligt flot, hvis halvdelen af hvidkålen blev erstattet af rødkål og for de mere liberale LCHFere, vil det være lækkert med revet gulerod i- og måske en sataydressing ville erstatte mayonnaisen og give et perfekt modspil???

Leave a Reply

