Om at elske at lave mad – og om vægt og min krop, om kontrol vs lyst!

20131019-072043.jpg

Sådan ser det ud p.t – 5 kg er røget på 5 uger (lidt hjertesmerte har der været ind over og det tærer åbenbart også på fedtdepoterne). Der må gerne ryge lidt mere – har endnu et par kjoler, jeg gerne vil kunne passe!

Jeg har altid elsket at lave mad. Siden jeg flyttede hjemmefra har nogle af mine bedste stunder været i køkkenet, hvor jeg har snittet, skåret, stegt og bagt. Det er et frirum for mig, og i mit (nu desværre forliste) ægteskab var det helt klart mig, der var kokken – på nær når der skulle laves festmiddage, så kastede eksgemalen sig ind foran mig, overtog køkkenet og producerede det, min mor refererer til som “et monument” (forestil jer en høj, flot, mørkhåret englænder stå foran et dækket bord, slå ud med hænderne og i teatralsk Hugh Grant stil sige “Look what I have built!!!”). Det var nu ok – bare jeg også fik lov en gang i mellem (hovedsageligt fordi hans eneste “monument” bestod af English Sunday Roast (søndagsmiddag med kød, sovs, kartofler og kogte grøntsager – det lavede han til gengæld også til perfektion) og man en gang i mellem godt kunne tænke sig noget lidt andet.)
Derudover har mine kogebøger altid været mine yndlingsbøger og eftersom jeg har boet 10 år i England hvor bøger er billige, så har havde jeg MANGE kogebøger (desværre måtte jeg skille mig af med en del af dem da vi skulle flytte til Danmark). Jeg kan sagtens finde på at sidde en hel dag i min seng med alle mine kogebøger omkring mig og fantasere om retter, som jeg kan lave.

Men jeg har altid vejet for meget – lige nu står den på 87 kg fordelt over 169 cm, men jeg har da været oppe at runde de 100 kg på et tidspunkt i mit tidligere liv. På trods af det har jeg egentligt aldrig følt mig fed – bare mere eller mindre erotisk buttet. Det har nok noget at gøre med at være heldig at være udstyret med en temmelig heftig hvepsetalje i forhold til bryster og ben, og så er det jo ikke helt så slemt.

Men min kærlighed for mad, og ORDENTLIGT lavet mad, har altid stået op mod mit behov for at tabe mig, og vi ved jo alle at fedt gør én fed, ikke? Nej, vel? Derfor var det SÅDAN en lise at falde over en kur/livsstil, som tillod mig at lave maden ordentligt, med gode (og fede) råvarer i stedet for dårlige, fedtfattige alternativer. En livsstil som tilmed har de “bivirkninger” at jeg simpelthen er blevet herre over maden og har sat maden derhen, hvor den hører til – som noget man bruger som energikilde, og til noget man spiser fordi man er sulten, men som man også kræser om – noget der bliver lavet med kærlighed og spist med nydelse og ikke desperation. Noget der er GODT for én!! Ikke fordi man er glad, ked, deprimeret, synes det er synd for én, lige har trænet, skal hygge sig, får lyst til, fordi det hører sig til, fordi det er fredag, fordi det er lørdag (eller fordi det er mandag) osv. osv, men fordi kroppen siger “nu skal jeg have noget” (modsat “nu VIL jeg have noget”)…….. Jeg elsker at spise på denne måde, fordi det er den perfekte blanding af kreativitet og kontrol!

One thought on “Om at elske at lave mad – og om vægt og min krop, om kontrol vs lyst!

Leave a Reply

