Grøntsagsresteret 1 – kinesiske lynstegte grøntsager

20131115-063211.jpg

Når man sådan er alene, så kan det godt være lidt svært at udnytte alle de dejlige grøntsager, man nu gerne vil have til sin mad i løbet af ugen, og derfor lægger jeg ofte en grøntsagsrestedag ind – resterne kan bruges i en gryderet, en suppe, eller som her, i en stir-fry.

Retten er lavet på slum, og ens egne smagsløg er nok bedst til at bedømme, hvor meget der skal i af hver.

2 personer

Jeg brugte:
Squash
løg
rød peber
gul peber
porre
kål

kyllingebryst, 2 stk

Til sovsen:
revet, frisk ingefær
hvidløg
Lys soya
fiskesovs (maks en spiseskefuld)
sesamolie (kun en teskefuld, den er meget kraftig i smagen)
Østerssovs
Sød chilisovs (ja, jeg ved god de de to sidste har sukker i sig, men nu valgte jeg alligevel at putte noget i eftersom jeg slet ikke havde fået andre kulhydrater i løbet af dagen, og det smager godt med lidt sødt i)

Første stegte jeg de opskårne grøntsager i en wok (godt med olie), til de begyndte at blive lidt mere gennemsigtige.
Så hældte jeg dem fra i en skål og satte til side.
Derefter stegte jeg kyllingestrimlerne i woken med varm olie og ingefær og hvidløg..
Da kyllingestrimlerne var gennemstegte, tilsatte jeg grøntsagerne og hældte lidt af hver af sauserne på indtil jeg syntes at smagen var helt perfekt!

Leave a Reply

