Morgenmad til syge sjæle

20131115-063749.jpg

Er slidt ned for tiden – har alt for travlt med både at efteruddanne mig (læsevejleder) og arbejde, hvor der er mange aftenmøder og opgaver lige nu. Det sker jo ikke ustraffet og efter en nat med konstant hovedpine (som stadigt ligger og lurer), har jeg trukket stikket og tager en dag hjemme, hvor jeg lige tillader min krop og mit hoved at indhente mig selv.

Nu er det sådan, at jeg elsker mad – og specielt morgenmad og jeg skal godt nok være MEGET syg for at jeg ikke kan nyde dette måltid. Jeg er ved at gå kold i min daglige omelet med bacon, så har haft hovedet i tænkeboks (det sker i pauserne mellem timer, skole/hjemsamtaler, lærermødet, personalemøder, studielæsning og så det at være mor) og kom pludseligt i tanke om, at jeg, i mit tidligere liv som freelance workshop facilitator i England, en gang i mellem fik serveret Kippers and Scramble Eggs på hotellerne. Det er simpelhen en eller anden form for røget fisk med røræg!

Nu har jeg hamstret forskellige slag røgede fisk efterhånden som jeg har set noget billigt (som blev frosset ned) eller nyt, og i dette tilfælde har jeg brugt den nye slags.
Det er en fast, varmtrøget Tilapia, som smager sindssygt godt. Den har en mild, røget smag. Dog er den ikke så fed (og så må man jo erstatte det fedt med en klat ekstra smør i sine røræg – sikke ærgerligt!!!)

1 person

Røræg:
2 æg
et skvæt fløde
Purløg
25 g smør (delt op i 2 lige store dele).
Salt og peber

Fisk
Varmtrøget Tilapia, Augustons, købt i Rema 1000, ca 10 kr for 100 g (jeg brugte det hele)

Bland æg, fløde, hakket purløg, salt og peber og rør det godt sammen.
Put nu den ene halvdel af smørret på en kold pande og lad det smelte langsomt (det må ikke bruse op). Hæld æggemassen på og rør det rundt så det hele tiden er i bevægelse. Lige før æggene har den konsistens du godt kan lide (jeg kan lide mine våde), så putter du den sidste klat smør ved og lader den smelte mens du rører rundt.

Røræggene blev serveret med fisken og det smagte fantastisk!

Leave a Reply

