Tærte med varmtrøget ørred og spinat

20131115-064006.jpg

4-6 personer

Tærter er jo noget af det man holder sig fra, fordi det har så højt et fedtindhold! Så stor var glæden da jeg fandt en opskrift på en LCHF-venlig tærtebund og jeg måtte straks prøve den af.
Min søde kollega Pauline spiser også LCHF og vi har en lille aftale om, at vi skal prøve at lave lidt lækker frokost til hinanden engang imellem, og denne tærte blev lavet til frokost (har stadigt 2/8 i fryseren til en anden dag), men ville også være virkeligt lækker til aftensmad (f.eks bare med grøntsager i og så et stykke stegt laks til).

Da denne tærte kom ud af fryseren var den sprødere og hængte mere sammen end nogen butterdej, jeg nogensinde har kreeret OG opskriften måtte gives ud til adskillige IKKE LCHF kollegaer! Det må man kalde en success!

Tærtedej:
140 g mandler
30 g solsikkefrø
30 g sesamfrø
40 g smør
1 æg.
1 tskf salt

Fyld:
3 æg
50 g fløde
60 g revet ost
100 g optøet, hakket spinat
1 pakke varmtrøget ørred (eller anden fisk)

Hak mandler og frø i en foodprocessor indtil det er helt jævnt og næsten som mel.
Smuldr nu smørret i så det er helt optaget i dejen og til sidst et æg. Nu spredes dejen (den er lidt våd) ud i et tærtefad (ikke det helt store, den mellemste størrelse) ud og op ad kanterne. Bunden bages nu ved 160 grader i ca 15 minutter og den er klar til at blive brugt som en hel almindelig tærtebund.
Jeg havde fundet et billigt stykke varmtrøget ørred i Brugsen, så det spredte jeg ud i bunden i flager.
Massen lavede jeg ved at blande alle de andre ingredienser og “smage til ” med salt og peber.

Tærten blev bagt ved 200 grader i ca 25 minutter og smagte himmelsk!

One thought on “Tærte med varmtrøget ørred og spinat

  1. Pingback: Quiche Lorraine – fordi jeg kan og fordi jeg må!!! | LCHF - fedt!

Leave a Reply

